onsdag 10. mars 2010

Dekorert lys og fyrstikkeske / Decorated candle and a matchbox


Har laget en gave til en veldig god venninne.
Er jo koselig å ha et matchende lys og en fyrstikkeske på bordet :)
Lys og fyrstikkeske er pyntet med ;
bilde fra pc, lekker blonde, nydelig organzabånd og perlebånd
og lekre rosa roser kjøpt på Kort og Godt.

Overføring av bilde til lyset gjorde jeg på denne måten;
Jeg printet ut bilde på tynt kopiark,
klippet det til helt inntil kanten.
Tok et lite tynt lag med lim på baksiden i senter av bilde og limte det der jeg ville ha det på lyset.
Grunnet til at jeg brukte litt lim under er for å  holde bilde på plass.
Tok så og la bakepapir stramt rundt lyset så det dekket bilde og jeg fikk litt papir å holde i bak lyset.
Brukte så embossingpistolen over bildet.
Her gjelder det å ha pistolen i bevegelse hele tiden og ikke for lenge.
Det første resultatet mitt ble masse talg som hang fast i bakepairet så det ble ikke særlig lekkert.
Jeg brukte bare bakepairet helt i starten til bildet "hang fast".
Etterpå holdt jeg embossingpistolen i bevegelse rett på bildet.
Men du må være veldig obs og ikke holde for lenge
ellers får du masse rennende talg på lyset som ikke er særlig pent.
Du kan også bruke tuppen på strykejernet hvis du ikke har embossingpistol.
Et tips her er å bruke bakepapir hele tiden så du ikke får masse talg på strykejern og bilde.

***
I have made a gift to a dear friend.

It is nice to have a candle and a matching matchbox on the table :)
Candle and matchbox is decorated with;
Image from the computer, lovely lace, beautiful organza ribbon and pearl ribbon
and gorgeous pink roses.


Transfer of image to the candle, I did this way;
I printed the image on a thin copypaper,
cut it flush with the edge.
Took a little thin layer of glue on the back of the center of the image
and pasted it where I wanted it on the candle.
The reason I used glue is to keep the image in place.
Then I took baking paper tightly around the candle so that it covered the image,
and I got some paper to hold on the back of the candle.
Used a embossing heat tool gun over the image.
Here must the gun be in motion all the time and not for long.
My first performance was a lot of oil that hung in the bakingpaper,
so it was not particularly graceful.
I used only bakingpaper in the start to get the picture to "hang".
Afterwards, I held embossing heat tool gun moving right over the picture.
But you must be very careful and not keep for long
otherwise you will get lots of flowing oil from the candle that is not particularly pretty.
You can also use the tip of the iron if you do not have embossing heat tool gun
A tip here is to use bakingpaper all the time
so you do not get a lot of tallow on iron and image.

*******************
Ha en fin onsdag! /Have a lovely Wednesday!
Klem fra Inger Marie / Hugs from Inger Marie

27 kommentarer:

  1. Woow hvor blev det flot.
    En ide som jeg må prøve. Helt sikker din veninde bliver glad:-)
    Rigtig god Onsdag aften.
    Knuzz Dorthe

    SvarSlett
  2. Det ser KANON godt ud. Flot lavet!

    SvarSlett
  3. Heihei!!
    Såå flott sett. Jeg laget en del lys til jul, men brukte da silkepapir. Genialt å kunne skrive ut motiver fra nettet.Takk for godt tips!
    Klem fra Merete

    SvarSlett
  4. Nydelig blogg du har :o)
    Utrolig lekkert lys og fyrstikkeske.
    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  5. Så flott det ble :) ingen ting er penere en noen dekorerte lys :)

    SvarSlett
  6. WOW, vennen!!! Så utrolig lekkert, helt nyyydelig!!!
    En fantastisk gave da, tipper motaker ble veldig glad!!!

    Klemmer:)

    SvarSlett
  7. Hvor er det bare nydeligt lavet. Det er super godt ud!!

    SvarSlett
  8. Åh, wow, så flott og gjennomført!!

    SvarSlett
  9. Åh, himmel, dette var nydelige saker. Har laget en gullion lys selv, men da med servietter. Supert tips med kopiark som skal prøves med en gang! Og det bildet du har brukt her var utrolig fint!
    Ha en super kveld!
    Klem

    SvarSlett
  10. NYDELIG !!!
    Prøvde meg på overføring til lys før jul, men det var ikke enkelt, tror silkepapiret mitt var litt for krøllete.
    Nydelige farger og nydelig pyntet.
    Heldige vennen din.......
    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  11. Så flott sett du har laget!!
    Veldig lurt å skrive ut flotte bilder på kopipapir!!

    SvarSlett
  12. Hei!
    Dette var kjempefint dekorert!
    En veldig fin gave å gi bort.
    Jeg klarte faktisk og montere bilde på kubbelys med føhner v juletider! Ikke ideelt, men man tager hva man haver!:)
    Ida

    SvarSlett
  13. Dette var virkelig flott! Takk for god forklaring!
    Klem Hanne

    SvarSlett
  14. Så otroligt vackert!Du vet verkligen hur man skapar....

    SvarSlett
  15. wonderful, Inger Marie, I would love to try this, thank you!
    hugs, Alina

    SvarSlett
  16. Kjempe herlig, tenker venninnnen din blir fornøyd nå:=)
    Har prøvd meg selv på dette og gjorde akkurat samme feilen som deg,første gangen. Det smeltet litt vel mye:=)

    Ha en flott dag min venn, Klem:))

    SvarSlett
  17. Aldeles nyyyyyydelig! Klart det er moro at lyset og fyrstikkesken står i stil! :) Og i hvert fall når det er så flott!

    SvarSlett
  18. Hei :-)
    Dette var aldeles nydelig!!! Så morsomt å lage matchende sett, dette kommer til å bli godt mottatt. Tusen takk for tipset, fikk lyst til å prøve det etterhvert :-)
    Veldig masse lekkert hos deg, har lagt megs om følger, så jeg finner tilbake.

    Ha en super helg :-)
    Klem Guro

    SvarSlett
  19. Det ble kanoflott!!!
    Takker for gode tips:0)
    Har ellers kost meg med bloggen din i dag,fant masse flott!
    Go'helg.
    Klem:0)

    SvarSlett
  20. Det var et kjempenydelig sett. Tipper mottaker satte stor pris på dette.
    Klem Grethe

    SvarSlett
  21. åååååå noe såååå nyyyyyydelig, ja dette må jeg prøve jeg også, det har jeg virkelig lyst til. Sitter her med minipc`n til Malena og det går nesten ikke ann å se hva jeg skriver.. tror jeg ringer deg heller jeg hi hi
    ha en super fin søndag vennen
    goooo klem

    SvarSlett
  22. Kjepenydliglys og fyrstikk eske!

    SvarSlett
  23. Very beautiful, nice picture you used!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren
og for at du tar deg tid til å besøke bloggen min :)
God klem fra Inger Marie